IRONMAN
VELOTHON STOCKHOLM

Varför bör man träna? Kom igång med träningen!

lördag 01 november    Inga kommentarer

Ju mindre du rör på dig desto jobbigare blir det att komma igång igen.


 

Foto: statusfitnessmagazine.comAlla människor bör träna eller åtminstone röra på sig för att må bra. Vi behöver våra muskler för att hålla oss upprätta och de behöver stimuleras för att inte förtvina. Hjärtat är en muskel som behöver stimuleras och lungorna likaså. När man blir sängliggande förlorar man mycket muskelmassa, redan under det första dygnet påbörjas nedbrytningen, och därför är det viktigt att man tränar och rör sig regelbundet för att hålla dem i skick. Ju mindre du rör på dig desto jobbigare blir det att komma igång igen.

 

Det är inte bara våra muskler som tar stryk av att inte få röra på sig, även skelett, ledband och ledbrosk försvagas. Trots inaktivitet är det inte säkert att vår aptit minskar särskilt mycket eftersom magsäcken är van vid att behöva en viss mängd mat för att vara mätt. Detta kan leda till att vi samlar på oss fett och därefter följer en rad andra hälsofaror som fetma. Det är påfrestande för hjärtat och ökar risken att få diabetes.

 

Vardagsmotionen är viktig

Foto: ptmollie.com

Foto: ptmollie.com

De flesta människor klarar sig gott med vardagsmotion, det vill säga ungefär 30 minuters eller 1 timmes aktiv rörelse per dag. Man brukar säga att vardagsmotionen självt är det viktigaste för att kroppen ska fungera som den ska. Att till exempel ta trapporna istället för hissen kanske låter som en klyscha, men det är just den sortens motion din kropp faktiskt behöver. Att hoppa av en hållplats för tidigt eller parkera bilen längre bort ifrån affären – alla dessa knep räknas och får din kropp att må bättre.

 

Snyggare kropp och bättre självkänsla

Givetvis förbättras många fysiska attribut av regelbunden träning. Om du är missnöjd med din kropp eller väger några kilon för mycket, kan träning hjälpa dig att gå upp eller ner i vikt. Tillsammans med ökat välmående kan dessutom självkänslan förbättras. Man blir oftast gladare av att träna då det utlöser endorfiner – samma hormon som utsöndras vid t.ex. samlag. Att träna med andra människor kan också öka humöret ytterligare genom att stimulera sociala behov.

 

Att motionera dagligen stärker ditt immunförsvar – det förbättrar alltså inte bara din allmänna hälsa utan minskar risken för framtida åkommor. Träningen i sig bygger upp en starkare kropp men också en gladare som orkar mer i vardagen. Fördelarna med träning är långt fler än nackdelarna. Att träna med måtta är givetvis viktigt, men en sak är faktum för alla: våra kroppar är gjorda för att röra på sig.

Kommentera