IRONMAN
VELOTHON STOCKHOLM

Vanligt förekommande skador vid löpning – och hur du undviker dem

söndag 19 oktober    Inga kommentarer

Oavsett om du är en elitidrottare, idrottar på korpen eller hobbynivå eller bara tränar för hälsa och välbefinnande så är löpning en populär och effektiv träningsform. Den går lätt att anpassa till indivdens kapacitetsnivå och kondition. Löpträning kan förbättra inte bara din styrka och hållning utan även din kondition och syresättning.

 


 

Tyvärr finns det en del vanligt förekommande skador vid löpträning, så som benhinneinflammation, värk i hälsenor, hälsporre, löparknä (en smärta på utsidan av knäna eller låren som ökar under träning, främst i upp- och nedförsbackar) samt hoppknä (en smygande värk som dyker upp nedanför knäskålen).

 

Ingen av dessa skador är speciellt lockande och vissa av dem kan, om de lämnas obehandlade eller om man fortsätter träna under tiden problemet kvarstår, orsaka permanenta skador.

 

Att veta vilka skador som kan uppstå samt vad som orsakar dem gör att man lättare kan undvika dem och istället njuta fullt ut av sin löpträning.

 

Benhinneinflammation

Benhinneinflammation beror på att benhinnorna blir överbelastade till följd av felaktig fotställning. Andra orsaker kan vara att du gått ut för hårt i din träning, har dåliga eller felaktiga skor samt springer på för hårt underlag. Håll därför noga koll på hur du sätter ned dina fötter vid löpning, att du har skor som är avsedda för den träning du engagerat dig i samt att det underlag du springer på inte är för hårt.

 

Värk i hälsenorna

Värk i hälsenor orsakas av överbelastning av hälsenan, en hård och ensidig träning eller att du bytt träningssätt (exempelvis underlag). Det kan även bero på att du har en överpronation då du behöver se till att dina träningsskor kompenserar detta.

 

Hälsporre

En hälsporre kan du utveckla om du tränat för hårt eller för mycket under en längre tidsperiod. En annan orsak kan vara att du löptränat på ett hårt underlag och att dina skor haft dålig stötdämpning. Åter igen är det väldigt viktigt att man tränar i rätt sorts skor för att undvika skador.

 

Löparknä

Löparknä kan ha många olika orsaker. Den vanligaste orsaken är stela muskler, senor och leder som rör sig i en felaktig vinkel. Orsaken kan också vara en felaktig teknik, att dina ben är olika långa, att du bär slitna skor, har fel fotställning eller har ökat din träningsmängd för snabbt eller att du sprungit på ett underlag som lutar. Genom att springa på ett plant underlag, hålla koll på din teknik, kompensera för eventuella höjdskillnader, se till att du sätter fötterna i rät vinkel samt att du ökar din träning försiktigt kan du undvika denna typ av skada.

 

Hopparknä

Slutligen då, hopparknä. Orsaken är enkel – du har överbelastat ditt knä så att knäskålens sena har fått små mikroskopiska bristningar. Bästa sätt att undvika denna skada är att lyssna på kroppen och dess signaler i syfte att undvika överansträngning eller för hård träning.

 

 

Kommentera