Välj rätt aminosyror för dina behov och dina mål

tisdag 30 juli    Inga kommentarer

Aminosyror är en del av proteinet och är de enheter som förbättrar muskeltillväxt och prestationsförmåga. Proteinrika livsmedel, proteinpulver och proteindrinkar hjälper oss att inta aminosyror i olika utsträckning, men för att kunna ta tillvara på en specifik aminosyras särskilda egenskaper krävs högre doser än vad som kan intas genom livsmedel eller allsidiga proteinpulver.

Vad är aminosyror och varför behöver kroppen dem?

Det finns över 500 kända aminosyror, varav cirka 20 stycken anses vara viktigast och gemensamt bygger upp vårt DNA. Av dessa 20 är 8 essentiella aminosyror (Fenylalanin, Tryptofan, Isoleucin, Metionin, Treonin, Leucin, Lysin och Valin) och är livsviktiga att få i sig via kosten. Resterande aminosyror kallas icke-essentiella aminosyror och kan framställas av kroppen, men kräver de essentiella aminosyrornas hjälp under tillverkningsprocessen.

Aminosyror i mat

Samtliga essentiella aminosyror finns i vardagliga produkter, men främst i produkter som består av animaliska protein, som till exempel kött, fisk, ägg och mjölk.

Det är extra viktigt för vegetarianer och veganer att aktivt tillgodose proteinbehovet för att inte drabbas av bristsjukdomar. Läs gärna vår artikel om vegansk kost och träning för mer information och tips kring detta.

Välj rätt aminosyror för dina behov och dina mål

Muskelbyggande tillskott som innehåller aminosyror

BCAA (innehåller Leucin, Isoleucin och Valin)
Branched-chain amino acids är det officiella namnet, grenade aminosyror säger man på svenska. Tillsammans utgör de tre aminosyrorna L-leucin, L-isoleucin och L-valin vad som vi känner till som BCAA, som tillhör de essentiella aminosyror som kroppen inte själv kan producera. BCAA är särskilt effektivt för att maximera både prestation och återhämtning.Intas med fördel före träning. Här hittar du de vanligaste BCAA-produkterna.

EAA (samtliga essentiella aminosyror)
Kan intas före eller efter träning och innehåller alla de åtta essentiella aminosyrorna som kroppen behöver få genom kost eller tillskott. Kroppen tar upp EAA väldigt fort eftersom det inte behöver spjälkas (brytas ner) och kan därför med fördel intas tillsammans med kolhydrater efter ett träningspass.

Glutamin
Glutamin är särskilt viktigt för effektiv muskeluppbyggnad och har därtill en positiv påverkan på kroppens immunförsvar. Omfattande studier påvisar även att Glutaminet främjar kroppens läkningsprocess av yttre sår och förbättrar hjärnans aktivitet och funktioner.

Prestationsförhöjande aminosyror

Taurin
Aminosyra som hittas i många energidrycker och liknande produkter, som ökar hjärtverksamheten.

Beta-alanin, Arginin och citrullin
Särskilt fördelaktiga vid anaerob träning som till exempel intervallträning och HIIT (högintensiv träning). Förhindrar försänkt PH-nivå och underlättar muskelkontraktion.

Aminosyror för förbättrad förbränning

ALC och karnitin
Karnitin har uppmärksammats som särskilt effektivt för dess delaktighet i kroppens fettförbränning och för dess förmåga att förbättra uthålligheten vid långvariga tränings- och fysikpass. Karnitin intas vanligen genom kosttillskott som innehåller L-karnitin och ALC.

Aminosyror för förhöjda hormonnivåer

Tyrosin
Lindrar aktivt stress och bidrar samtidigt till ökad sexlust genom att hjälpa kroppen att producera dopamin och adrenalin. Används vanligen i träningssammanhang för att öka prestationen och fettförbränningen.

DAA, D-asparaginsyra
Bidrar till ökade testosteronnivåer och är populärt för träning med fokus på muskeluppbyggnad och explosiv styrka.

Aminosyror för bättre humör och sömn

Tryptofan, Seratonin och Melatonin
Tryptofan är en viktiga aminosyra som hjälper kroppen att bilda serotonin och melatonin. Tillsammans har de positiv effekt på humör och allmänt välmående. Se gärna Hälsobloggens artikel för en fullständig djupdykning i Tryptofan, Seratonin och Melatonin.

Köp aminosyror på nätet

Taggar:

Kommentera