IRONMAN
VELOTHON STOCKHOLM

Ultralöpning är den senaste trenden

fredag 10 oktober    Inga kommentarer

Ultralöpning kallas också för ultramaraton och innebär att man springer en riktigt lång distans. Hur långt kan variera, men det är alltid mer än maratondistansen – alltså minst 42 195 meter och utan övre gräns.

 


 

I 2011 sprang man den första SM-tävlingen i ultramaraton, med en sträcka på 100 km. Det var dock inte det första långloppet, utan ultralöpning är något som funnits sedan länge. Redan på 1920-talet anordnade man ett lopp mellan Göteborg och Varberg på 83 kilometer. Idag är Sydafrika det ledande landet inom sporten. Här springer man fortfarande Comrades Marathon på 89 kilometer, ett lopp som också började på 1920-talet. 2013 var det hela 18 000 uthålliga löpare som deltog.

 

Distans- eller tidsmål

Det finns två olika sätt att utöva ultralöpning. Dels har man en sträcka och ser hur snabbt man kan springa denna, ganska likt andra löpgrenar. Men sedan har man också alternativet med tidslopp. Då bestäms tiden, det brukar vara 6, 12, 24 eller 48 timmar. Alla startar och går i mål samtidigt, och sedan mäter man distansen som sprungits av varje deltagare. Denna form av löpning kräver planering på ett helt annat sätt för att komma så långt som möjligt på den bestämda tiden.

 

Hur påverkas kroppen?

Man har gjort en stor undersökning i USA för att se hur ultralöpning påverkar kroppen. De som utövar träningsformen säger att de mår alldeles utmärkt, men vad visar resultaten? Ultralöpare är friskare när det kommer till hjärt- och kärlsjukdomar, och även cancer. Däremot kan de ofta ha pollenallergier och andningsproblem, som man tror beror på att de mestadels är utomhus och tränar. Löparrelaterade skador var ungefär lika mycket som andra löpare och då främst hos de yngre och mindre erfarna.

 

För de riktigt uthålliga

Trail du Mont-Blanc, Foto: chamonet.com

Trail du Mont-Blanc, Foto: chamonet.com

Vissa lopp på ultradistans hålls på bana, andra hålls i olika former av terräng. Bland de tuffa kan nämnas Ultra Trail du Mont Blanc, där man springer 169 kilometer i alperna genom Frankrike, Italien och Schweiz på ett och samma tävling. En stor skillnad är naturligtvis den enorma skillnaden i höjd som man upplever här, det är inte bara den långa sträckan. Vinnarna springer loppet på cirka 20 timmar, men loppet är officiellt avslutat efter 46 timmar. Man har flera andra ultralopp i dessa berg, med olika distans och svårigheter, men Ultra Trail du Mont Blanc är det främsta.

 

De flesta som tränar ultralöpning säger att man måste ha tålamod eftersom att det tar tid att bygga upp den uthållighet som krävs, och det kan vara riktigt tufft. De som lyckats träna upp sin kropp till att springa dessa långa sträckor säger att det är en fantastisk känsla att utmana sig själv och springa så långt och så länge.

 

Taggar:

Kommentera