IRONMAN
VELOTHON STOCKHOLM

Stretching är ett effektivt verktyg

onsdag 03 september    Inga kommentarer

Stretching är en handling med syftet att förlänga musklerna, öka välbehag och minska träningsvärk. Man stretchar oftast både före och efter ett träningspass, vilket gör att man blir varm medan man utför stretchingen.

 


 

Stretching medför flera positiva effekter till din kropp så länge du vet hur man stretchar ordentligt. Känner man till de rätta metoderna för stretching och hur man bör göra för att inte överanstränga sina leder, kan stretching inte leda till någon skada.

 

Påskyndar återhämtning och lindrar träningsvärk

Stretching hjälper oftast kroppens återhämtningsförmåga, vilket är viktigt för de som tränar mycket. Inom exempelvis styrketräning är det rekommenderat att ha en återhämtningstid på ungefär 48-72 timmar. Stretchingen hjälper alltså musklerna med sin återhämtning samtidigt som det även förhindrar stelhet i lederna. Stretching hjälper även mot träningsvärk. Träningsvärk är den smärta man får i musklerna som uppstår ungefär 24-72 timmar efter ett fysiskt träningspass. Detta händer då muskelfibrerna förstärks och kroppen börjar förbereda sig på mer träning. När detta sker kan det förekomma svullnader i och omkring musklerna, vilket orsakar smärtan man känner vid träningsvärk. Stretchingen hjälper på det sätt att det ökar platsen för muskelfibrerna som därmed lättare kan öka i volym. Det kan även leda till större potentiell styrka samt längre rörelsemönster. Man bör däremot vara väldigt noggrann över hur man stretchar eftersom om man stretchar för mycket kan det leda till större träningsvärk än vad man hade innan.

 

Många stretchar innan själva passet

Det är relativt vanligt att se idrottsmän som stretchar före en match eller ett lopp. Detta beror på att stretchingen ökar musklernas rörelse och idrottarna får därmed lättare att prestera på sin maximala prestationsnivå. Rörligheten är även väldigt viktig eftersom musklerna ständigt är under anspänning vilket kan leda till irritation och även skador på blodkärl och muskelfästen. För att öka rörligheten i knäleden kan man exempelvis stretcha lårmusklerna och vadmusklerna. Man påverkar därmed muskelfästena och blodkärlen på ett positivt sätt och det minskar chansen för muskelbristningar och slitna senor.

 

Ett effektivt verktyg vid rehabilitering

Även när man genomgår någon sorts rehabilitering efter att ha genomgått en muskelskada, kan stretching hjälpa. Med rätt stretchbehandling läker oftast muskelskadorna snabbare än vanligt. Egentligen kan vem som helst stretcha utan några problem. Det finns dock självklart en stor skillnad på hur mycket en person som tränar stretchar i jämförelse med en person som inte tränar. Att stretcha före, under eller efter ett träningspass kan däremot ge väldigt positiva effekter för kroppen och kan vara väldigt viktigt för att man ska må bra.

 

Sammanfattningsvis finns det alltså ganska många fördelar med att stretcha. Det enda man behöver vara noggrann med är att göra det på rätt sätt. Utför man stretchingen på fel sätt kan det ge motsatt effekt istället.

Kommentera