IRONMAN
VELOTHON STOCKHOLM

Stå upp på jobbet – bränn mer kalorier

måndag 01 september    1 kommentar

De allra flesta är vana vid att sitta ner och jobba. Den enda gången man står upp är när man lagar mat. Men det är dags att tänka om, visar forskarna. Genom att stå upp en del av den tid som man vanligtvis sitter ner, kan man förbättra sin hälsa. 

 


 

Stå upp på jobbet - bränn mer kalorier!

Till att börja med bränner man bra mycket mer kalorier när man står upp än i sittande position. Övervikt och hjärtsjukdomar har ökat till följd av att folk har blivit mer stillasittande. Det värsta är när man sitter på jobbet, åker bilen hem för att sedan fortsätta kvällen framför TV:n.

 

Aktiverar olika muskler, små som stora.

När man står upp vid skrivbordet aktiverar man olika muskler i kroppen. Benen, till exempel, får arbeta men även ryggmusklerna. Via kalkylatorn på CCI kan man ange ett par faktorer utifrån sin situation och se vilken skillnad den stående positionen gör på en daglig basis. Om man väger 60 kilo och sitter ner på jobbet i fem timmar så gör man av med 150 extra kalorier om man istället står upp. Enligt forskningen kan man förbränna kalorier motsvarande fyra kilo i vikt under ett år.

 

Skaffa ett justerbart skrivbord

Har man möjlighet att skaffa ett höj- och sänkbart skrivbord så är det en bra idé. Då kan man variera den tid man står upp med lite vila när man sitter ner. Faktum är att man brukar rekommendera att man börjar dagen i stående position, när man kommer någorlunda utvilad och fräsch på morgonen. Om man orkar så fortsätter man stå, annars tar man en paus när man sätter sig ner och jobbar. Efter fikarasten och lunch bör man ställa sig upp igen, och så vidare. Man kan också lägga sina papper på en låg bokhylla och stå upp och läsa och skriva. Det viktiga är att armarna får stöd och att det är tillräckligt högt. Om man blir trött i ländryggen kan man ha en låda eller liknande för att ställa upp ena foten på, det brukar avlasta ganska bra.

 

Teorin styrks av forskning

Forskning visar att man bör röra på sig så mycket som möjligt, därför är det en mycket bra idé att stå upp på jobbet eller vid skrivbordet. Dels går man ner i vikt genom att man bränner kalorier, men man håller också kroppen smidig och frisk genom att aktivera och träna de olika musklerna, små som stora. En del går så långt att de ställer undan stolen helt och hållet.