IRONMAN
VELOTHON STOCKHOLM

Så påverkar alkohol din träning

onsdag 03 september    Inga kommentarer

För att inte gå miste om träningens positiva effekt på kroppen bör man ta hänsyn och känna till hur alkoholkonsumtion påverkar. Det finns otaliga studier inom ämnet och de har alla olika slutsatser. Vissa menar att träning saknar mening om druckit alkohol dagen innan eller planerar att dricka på kvällen, andra menar att en öl några timmar efter löprundan ger bästa möjliga återhämtning. 

 


 

Muskeltillväxt påverkas av hög alkoholkonsumtion

Till att börja med påverkar alkohol de hormoner som styr muskeltillväxten. Detta sker inte bara samma dag som man dricker, utan flera dagar efteråt. Om man dricker ett antal dagar i rad får kroppen aldrig riktigt tid att återhämta sig. Ju mer man dricker, både över tid och vid ett tillfälle, desto sämre muskeltillväxt. Förutom att man kan känna sig trött och hängig till följd av drickande så får man inte ut något bra resultat av sin träning eftersom det är svårare för kroppen att bygga upp muskler samtidigt som den skall bearbeta och bryta ner alkoholen.

 

Alkohol påverkar dessutom vätskebalansen i kroppen och man blir lätt uttorkad. Samtidigt är den full med tomma kalorier. Om man tränar för att gå ner i vikt är det definitivt något man vill undvika.

 

Prestations- och reaktionsförmåga

Det finns en anledning till varför man inte kan köra bil när man druckit till och med små mängder alkohol – det påverkar koncentration och reaktionsförmåga. Det behövs inte mycket för att man ska felbedöma situationer i trafiken och riskera att skada både sig själv och andra. Likaså kan man felbedöma situtationer under träningen. Samtidigt orkar man inte ta i så mycket som vanligt, eftersom kroppen arbetar med att behandla alkoholen. Om man på samma gång har andra stressfaktorer, som hög musik eller hejarop från en publik, så kan man lätt hamna ur balans. Saker som inte påverkar en när man är helt nykter förstoras under inflytande av alkohol. Att vara inte vara onykter under träningstillfället är förhoppningsvis en självklarhet för de flesta, men den negativa effekten kvarstår även efter att man nyktrat till.

 

Eftersom den allmäna prestationsförmågan minskas när man dricker, och effekten sitter kvar även dagen eller dagarna efter, så brukar man rekommendera att avhålla sig helt och hållet från alkohol om man vill intensifiera sin träning eller har viktiga matcher. Det är helt enkelt inte värt den nedsatta möjligheten till att verkligen ge sitt allra bästa. Vissa studier visar att även mindre mängder har en negativ effekt, men att det allra värsta är när man dricker mycket. Att bli full eller överdriva i sitt drickande är naturligtvis aldrig bra, vare sig man tränar eller inte. Man får alltså försöka hitta en balans mellan sitt nöjesliv och träning. Men faktum är att ju mer man vill få ut av träningen, desto mindre alkohol bör man dricka.

 

Läs mer om alkohol och idrott i denna kunskapsöversikt från Riksidrottsförbundet skriven av forskarna Mikael Mattsson, Örjan Ekblom och Olof Unogård.

 

Taggar:

Kommentera