IRONMAN
VELOTHON STOCKHOLM

Rätt skor för träning – att tänka på

fredag 21 november    Inga kommentarer

Skorna hör till en av de viktigaste komponenterna när man tränar, något man verkligen ska välja noga. Om man har fel sorts skor på sig för den aktivitet man utför så kan man få ganska rejäla skador. Man tänker kanske inte alltid på det, men smärta och värk ända upp till huvudet kan komma från fel val av skor.

 


 

Skärmklipp 2014-11-19 01.58.48Till att börja med är det viktigt att veta vad man har för sorts fot. Alla är annorlunda, och behöver därför olika typer av skor. För att veta lite mer om foten kan man fukta sulan med vatten och ställa sig på ett papper. Här kan man se om man har högt fotvalv och vilken del av foten man använder mest. Ett annat knep är att ställa sina gamla skor på ett plant underlag och se vilken del av sulan som är mest sliten, detta visar hur man sätter ner foten när man springer.

 

Pronation och supination

Man hör ofta talas om pronation och supination, detta är uttryck som visar vilken del av foten man använder mest. Det är ganska vanligt med pronering, och överpronering, där man börjar med utsidan av hälen för att sedan vrida foten och utnyttja insidan mest. Men en del supinerar, då man förblir på utsidan av foten hela steget. Det finns skor som har pronationsstöd, något som många löpare finner skönt. Andra väljer bara en sko som har en viss vridning på lästen. Det är viktigt att man har gott om plats i skon och att den passar ens fotform. Om det är trångt för tårna kan man få nageltrång och andra skador. Samtidigt måste skon vara bred nog för att foten ska få tillräckligt med plats. Det räcker alltså inte att bara se på storleken – man måste prova skon och se om modellen passar.

 

Olika skor för olika träningsformer

De som tränar löpning behöver ofta en annan sorts sko än de som gör långsammare aktiviteter, eftersom belastningen på foten är annorlunda. En bra sula är alltid viktig, men vilken del som ska vara mer stötdämpande beror på vad man håller på med. Det vanliga för löparskor är att hälen tar emot den största stöten och därför är mest dämpande. För att få en perfekt sko kan man också använda sig av tilläggssulor som förstärker den del av foten som man vill skydda. I princip kan man säga att skon ska passa foten och ge tillräckligt stöd för den aktivitet man håller på med.

Kommentera