IRONMAN
VELOTHON STOCKHOLM

Punktförbränning – Kan man påverka var kroppen ska bränna fett?

torsdag 09 april    2 kommentarer

Många har en eller flera specifika delar av kroppen som de inte är helt nöjda med, och som man önskar att förbättra eller förfina. Inte sällan gäller det magen eller låren. Eftersom det är något som man ivrigt vill ta itu med, ser man till att koncentrera sig på just den kroppsdelen när man styrketränar eller motionerar. Punktförbränning innebär att man arbetar hårt med en specifik muskel eller område på kroppen, och därmed hoppas bli av med det överflödiga fett som man har just där.

 


 

Somliga kallar det en myt och hävdar att det inte går att koncentrera sig på bara en del av kroppen. De menar att det inte spelar någon roll hur många sit-ups man gör, magen förblir precis som den är. Men som med så mycket annat inom hälsa och vetenskap så är meningarna delade. Det är sant att om man inte ser till att äta en sund kost och träna resten av kroppen samtidigt så kan det vara svårt att uppnå de resultat man är ute efter. En person som äter fel mat kommer att ha svårare att gå ner i vikt, oavsett vilken del av kroppen man tränar. Johnny Nilsson, forskare på Idrottshögskolan i Stockholm påstår att punktförbränning är en fysiologisk omöjlighet.

 

Ökad muskelmassa vid specifikt riktad träning

Det kan också handla om en hormonbalans. En del kvinnor ser skillnad på kroppen under klimakteriet. Det kan verka omöjligt att bli av med de extra kilona som lagt sig runt midjan. Därför förespråkar många en kombination av olika träningsformer för att bli smalare. Konditionsträning och aerobisk träning plus styrketräning av någon form. Genom att arbeta extra hårt enbart med de kroppsdelar man vill minska kan hjälpa så tillvida att man bygger upp muskelmassan på det området.  Om man tränar en isolerad muskelgrupp så ökar muskelmassan på de specifika musklerna och man bränner ingen större mängd fet. Således gör detta ofta att man blir större. Vid högintensiv träning, å andra sidan, där kroppen jobbar hårt under ett syreunderskott, tas fett från hela kroppen och inte från en isolerad muskelgrupp.

 

Danska forskare menar att punktförbränning kan ha viss effekt

Vissa forskningsresultat visar dock att punktförbränning kan ha en viss effekt. Danska forskare har funnit att när man arbetar en muskel så ökar frisättningen av fettsyror i de muskler som är precis i närheten av den man tränar. De kom också fram till att man uppnår allra bästa resultat vid högintensiv träning, kanske på grund av att blodcirkulationen ökar och värme alstras. Således verkar det vara sant att man kan punktförbränna fett. Således påvisas att om man äter rätt kost och ser till att hålla sig i någorlunda allmän form så torde det fungera om man vill koncentrera sig lite extra på en viss kroppsdel.

Taggar:

2 kommentarer

[…] Plankan är en form av statisk träning och används av många för att öka förbränningen på ett visst område på kroppen. Läs mer i vår artikel om punktförbränning. […]

[…] Plankan är en form av statisk träning och används av många för att öka förbränningen på ett visst område på kroppen. Läs mer i vår artikel om punktförbränning. […]

Kommentera