Maxa muskelbygget med Gainer – allt du behöver veta

tisdag 19 februari    Inga kommentarer

Gainers innehåller protein som skapar rätt förutsättningar för muskelbyggnad.

Få kosttillskott har kommit att bli så förknippade med effektiv återhämtning och muskelbygge som gainers. Numera används de av ett stort antal personer som sysslar med kraft- och uthållighetssporter, men har även blivit populära bland personer som vill gå ned i vikt eller ha tillgång till enkla och smidiga måltidsersättningar. Låt oss ta en närmare titt på vad gainer är, hur det används och vad man bör tänka på.

Vad är egentligen gainer?

Gainers kännetecknas av att de är drycker, endera färdigblandade eller i pulverform, som består av olika sammansättningar av de ämnen som kroppen behöver i samband med träning. Ofta handlar det om en hög nivå av kolhydrater, behövlig mängd protein och ibland även diverse vitaminer och hjälpämnen såsom kreatin. I många fall så utformas sammansättningen av gainers utifrån beräkningar gällande hur mycket energi som krävs för att främja återhämtning och möjliggöra muskeltillväxt.

  • Gainer innehåller kolhydrater för snabb energi som säkerställer att kroppen inte hamnar i en nedbrytande katabol fas. Oftast handlar det om snabba kolhydrater såsom maltodextrin.
  • Gainer innehåller protein som skapar rätt förutsättningar för muskelbyggnad. Mest vanligt är att de innehåller vassle.
  • Ibland kan de även innehålla vitaminer, utvalda aminosyror eller kreatin.

På så sätt är det ett smidigt sett att ge kroppen vad den behöver i samband med träning, utan att man behöver sätta i sig en hel måltid. Det vore inte helt fel att påstå att gainern är träningsvärldens föregångare till måltidsersättaren.

När använder man gainer?

Det traditionella sättet är att använda gainer i samband med att man avslutat sitt träningspass. Genom att fylla på glykogendepåerna med hjälp av snabba kolhydrater så ser man till att kroppen får vad som krävs för att ge musklerna den nödvändiga kortsiktiga energin. Proteinet säkerställer att kroppen även kan fokusera på den återuppbyggnad som krävs för att öka i såväl muskelmassa som styrka. Detta sätt att använda gainer är även tätt förknippat med viktuppgång.

  • Gainer bjuder på en smidig, snabb genväg till muskeltillväxt.
  • Man får i sig nödvändig energi utan att behöva äta en hel måltid.
  • Extremt enkelt att ta med sig för att dricka när man vill.

Däremot finns det inget hinder för att använda gainer före träning, till frukost eller när man nu vill ha ett tillskott av snabb energi och protein. Värt att poängtera är att det inte nödvändigtvis är särskilt angenämt att ha en större mängd vätska i magen under ett styrkepass. När man faktiskt väljer att dricka gainer är högst individuellt och det bästa rådet är alltid att testa sig fram tills man hittar ett användningsmönster som fungerar.

Finns det några nackdelar med gainer?

Eftersom de främst består av en kombination av snabba kolhydrater och proteiner så är det generellt sätt inte rekommenderat att använda gainer innan man går och lägger sig eller då kroppen helt enkelt inte har behov av att fylla på depåer. Därför väljer många bort gainer när de strävar efter viktnedgång. Men eftersom hur mycket energi man får i sig i slutändan är väldigt avgörande för vikten så handlar mycket även om hur man väljer att dosera sin gainer.

Produkter: Gainer och annat för effektivt muskelbygge

Klicka här för större utbud av gainers!

Kommentera