IRONMAN
VELOTHON STOCKHOLM

Maraton – en krävande utmaning!

torsdag 19 februari    Inga kommentarer

Det är krävande och jobbigt, men att springa ett maraton är en stor prestation. Det är inte vem som helst som klarar av att springa över fyra mil och hålla igång i flera timmar. Världsrekordet ligger på 2:02:57, men den gemene löparen springer på det dubbla. Man måste anpassa sina förberedelser och träning långt i förväg för att över huvud taget klara av ett maraton. Många börjar ett helt år innan loppet, men för en tränad löpare kan det räcka med kortare tid. Man bör i alla fall räkna med ett par månader, kanske ett halvår, för att bli riktigt redo.

 


 

Viktigt att vara både uthållig och stark

Det är viktigt att träna både uthållighet och styrka. Man kan tro att det bara gäller att orka med att springa så långt, men hastigheten har stor betydelse. I alla fall om man vill komma in under tre timmar, vilket är ett högt mål för många. De som satsar högt kan träna upp sig till att springa milen på under 40 minuter, först då klarar man sig under tre timmar – förutsatt att man orkar hålla samma tempo hela loppet.

 

Varför vill man springa ett maraton?

Alla har sina egna anledningar till varför de vill springa ett maraton, men för många är det ett mål som man gärna vill nå. Det är inte lätt att träna upp sig till att springa ett maraton, det kräver målmedvetenhet och hårt arbete. Andra vill bevisa, inte minst för sig själva, att de klarar av utmaningen. Men för att verkligen kunna lyckas och inte ge upp under alla månader av hård träning, så måste man i grund och botten tycka att det är roligt att springa.

 

Även om styrketräning och hastighet är viktigt är det dock distanslöpning och uthållighet som kommer att vara nyckeln för att komma i mål. Varje vecka bör man planera in minst ett långdistanslopp, där man gradvis ökar sträckan man springer. Samtidigt så måste kroppen ha en chans att återhämta sig mellan passen, så man ska inte träna varje dag. Fyra dagars träning varvade med tre dagars vila brukar fungera bra.

 

Värt all möda

Veckorna innan ett maratonlopp ska man också ta det lite lugnare och inte springa för långt. Man har redan byggt upp sig och vet att man klarar av det. Nu är det tid för kroppen att vila och bli stark inför den stora dagen. Oavsett varför man väljer att springa ett maraton så kommer man att vara överlycklig när man äntligen kommer i mål. Alla månader av hård träning och beslutsamhet har verkligen varit värda all svett och möda.

Taggar:

Kommentera