Så väljer du rätt måltidsersättning, fördelar och nackdelar

lördag 19 oktober    Inga kommentarer

Numera finns måltidsersättare tillgängliga nästan överallt, i matbutiker, caféer, på gymmet och på jobbet. Vad som kännetecknar dessa produkter är att de är sammansatta för att innehålla tillräcklig mängd kalorier och näringsämnen för att motsvara en måltid. Energimängden varierar dock beroende på huruvida måltidsersättaren är avsedd för viktnedgång, viktökning, som praktiskt mellanmål och så vidare. Låt oss ta en närmare titt på några olika typer och hur de används.

Vilka olika typer finns?

Det är långt ifrån en exakt vetenskap att kategorisera måltidsersättare. Ofta så sätts de i övergripande kategorier utifrån energi- och näringsinnehåll. Men här är några av de mest vanliga typerna av måltidsersättare.

  • LCD (Low Calorie Diet), VLCD (Very Low Calorie Diet), bantningspulver och dietprotein är olika benämningar som i grund och botten åsyftar samma sorts måltidsersättning. Dessa innehåller oftast en förhållandevis låg mängd energi, och används generellt sett av folk som vill gå ned i vikt. I många fall så rekommenderas att man ersätter ett eller flera mål med en sådan måltidsersättare för bästa resultat.
  • Gainer eller viktökningspulver åsyftar måltidsersättare som innehåller förhållandevis stor mängd energi. Dessa används ofta i samband med träning eller som ett näringsrikt mellanmål för den som vill gå upp i vikt eller få ut det mesta av sin träning.
  • Måltidsersättare för viktkontroll kan endera bestå av en större mängd fiber, energimängd motsvarande en vanlig måltid eller annat som säkerställer ett jämnt energiintag.

Dessa tre övergripande typer av måltidsersättare är endast schabloner av alla de typer som finns. I många fall så väljer många butiker att kategori efter eget godtycke. Därför är det alltid en bra idé att ta en närmare titt på de individuella produkterna för att se om de passar ens egna önskemål.

Vilka är populära?

Vilka måltidsersättare som är populära varierar såväl med trender som individuella behov. På senare tid så har lågkalorialternativ blivit väldigt efterfrågade, då de visat sig vara gynnsamma för personer som vill gå ned i vikt. Men bland personer som vill få ut det mesta av sin träning så har däremot energitäta tillskott, så som gainers, istället alltid varit i stor efterfrågan.

Vad gör de för nytta?

Måltidsersättare är ett perfekt sätt att ha tillgång till såväl ett enkelt mellanmål som en smidig ersättning till en fullskalig måltid. Om man vill gå ned i vikt kan man med fördel välja att ersätta en vanlig måltid med en måltidsersättare vars energiinnehåll understiger måltiden man annars skulle ha  ätit. Motsvarande gäller om man vill gå upp i vikt. Därför är de ett enkelt sätt att ta kontroll över sin viktnedgång, viktuppgång eller för att bibehålla sin befintliga vikt.

Kommentera