IRONMAN
VELOTHON STOCKHOLM

Några snabba tips för att komma igång med löpningen

onsdag 29 mars    Inga kommentarer

Näst efter nyår är våren en tidpunkt då de flesta bestämmer sig för att försöka komma igång med träningen. När solen börjar skina är det dags att ta sig ut från gymmet och snöra på sig löparskorna. Läs nedan för några tips för att man som nybörjare ska komma igång med utomhuslöpningen på bästa sätt och samtidigt undvika skador.

 


 

Sätt egna mål

Som det mesta annat i livet går löpningen lättare om man sätter egna realistiska mål. För nybörjaren kan det räcka med att kunna ta sig runt 5 kilometers rundan. Att ställa upp i några kortare distanslopp kan också vara ett bra sätt att hålla sig motiverad. Bara att ta sig runt i sitt första lopp kan ge en bra kick för en nybörjare.

 

Följ en förutbestämd plan

Det finns en anledning till att diverse löparappar och fitnessklockor blivit så populära. Att ha en färdig plan att följa för sin löpning tilltalar många. Det finns gott om träningsdagböcker på nätet. Alla dessa saker kan hjälpa många då det är svårare att komma med ursäkter när man ser svart på vitt vad man förväntas prestera. För de med god självdisciplin kan träningsdagboken vara en mer privat affär på papper och penna eller i ett dokument på datorn hemma.

 

Hitta rätt miljö och stämning

Det blir svårt att hålla motivationen uppe om man inte trivs med löpningen. Därför är det viktigt att man jobbar med att göra löpningen till en positiv upplevelse rent mentalt. Hitta en lagom lång löprunda i en miljö du trivs med lyssna på musik som får dig att må bra och belöna dig själv efter en lyckad löprunda kanske med något extra gott till middag eller bara en stunds avkoppling med en bra film. Det skiljer sig otroligt från person till person hur detta kan te sig men det är viktigt att associera löpningen med en positiv känsla.

 

Förebygg skador

Om du har ägnat vintersäsongen åt löpträning inomhus på ett löpband är det viktigt att tänka på att det är stor skillnad när man går över till att springa utomhus. Bandet hjälper till att avlasta dig när du springer och i gymmet finns det inte heller något vindmotstånd. Detta gör att du de första löprundorna i vårsolen bör ta det lugnt och minska ner från din normala löpdistans på löpband. Är du van vid att springa 5 kilometer kanske du inledningsvis kan minska ner till 3. Om du försöker springa för långt inledningsvis kan den extra belastningen lätt leda till onödiga skador.

 

Tänk på att skaffa ett par bra löparskor, de behöver inte vara den allra dyraste varianten men försök hitta ett par som passar dina fötter och ditt löpsteg bra. Det finns gott om specialistbutiker som kan hjälpa dig analysera din löpstil och välja ut ett par skor som passar just dig.

 

Lär dig att lyssna på din kropp. Är du inte en van löpare kommer du känna dig öm och mörbultad. Men det är viktigt att lära sig känna skillnad på ömhet och riktig smärta som kan bero på en begynnande skada eller felbelastning. Känner du dig bara öm kan liniment som tigerbalsam eller liknande vara en god hjälp och se till att man kommer ut i spåret. Det blir bättre allt eftersom kroppen vänjer sig.

 

Detta var några väldigt grundläggande tips för den som lovat sig komma igång på allvar med löpningen på vårkanten. Lycka till där ute i spåren!

Kommentera