Hur träning kan förbättra minnet

lördag 14 april   

Det är många som önskar att de kunde få bättre minne, men för en del så kan det vara ett problem. En del äldre personer ligger mellan vanlig åldersglömska och de första symptomen på demens. Om du inte tar tag i detta kan det senare utvecklas till något allvarligare. Men oavsett ålder så kan vissa kognitiva störningar inkludera en oförmåga att minnas väl.

 

Motion har visat sig vara effektiv i dessa situationer. Ofta så behövs det inga mediciner utan du kan förbättra minnet med hjälp av träning. Det som rekommenderas är aerobiska övningar där hjärtat får pumpa lite extra.

 

Samtidigt så är det inte fråga om hård träning. Den bör få dig att svettas lite men du ska ändå kunna konversera under träningens gång. Det räcker med 150 minuter i veckan, som du kan dela upp på olika sätt. Antingen tränar du 30 minuter fem dagar i veckan eller så tar du längre pass, 50 minuter tre gånger i veckan.

 

När du rör på dig så ökar blodcirkulationen, vilket också påverkar hjärnan. Forskning har visat att ett ökat blodflöde i hippocampus, sätet för minnesförmågan, bidrar till att du kommer ihåg saker längre och bättre. Denna del av hjärnan blir också större vilket i sin tur påverkar ditt minne.

 

Det finns olika sätt att förbättra minnet. En del har haft viss framgång med kognitiv minnesträning. Men olika undersökningar visar att motion är en av de saker som fungerar allra bäst. Det kan ge det där lilla extra för att personen inte ska komma över tröskeln in i demens, utan hålla sig aktiv mycket längre. Eftersom det samtidigt förbättrar hälsan rent allmänt så är det en dubbel vinst.

Taggar:

Kommentera