IRONMAN
VELOTHON STOCKHOLM

Hur ofta kan man köra spinning utan att träna för mycket?

fredag 26 februari    1 kommentar

Att träna på en stationär cykel erbjuder ett lågintensivt, smidigt, och effektivt sätt att stärka musklerna i underkroppen och bränna kalorier för att få den kropp du önskar. Hur ofta du väljer att använda den stationära cykeln beror på ditt schema och din fitnessnivå, men om du är frisk nog kan du få många fördelar av att använda en stationär cykel varje dag.

 

Rekommendationer för aerobisk träning

All träning per vecka på en stationär cykel är bra, men U.S. Department of Health and Human Services rekommenderar att vuxna ska sikta på minst 150 minuters måttlig aerobisk träning per vecka för att uppnå ”betydande hälsofördelar”. Om du vill få ytterligare hälsofördelar föreslår myndigheten att du ökar träningen till minst 300 minuters måttlig aerobisk träning per vecka. Många av läsarna på träningssajten Wolber uppger att de tränar ca 600 minuter (10 timmar) per vecka.

 

Daglig träning

Om du är nybörjare på träning rekommenderar American College of Sports Medicine att du börjar med tre dagars användning av den stationära cykeln per vecka, med en vilodag mellan varje träningsdag. Bygg gradvis upp till fem dagars träning, och om kroppen klarar av mer kan du överväga daglig träning. Ditt schema spelar en viktig roll i att avgöra hur mycket tid du kan lägga på din träning varje vecka. MayoClinic.com noterar att det inte spelar så stor roll om du tränar i flera korta pass eller ett längre pass. Du kommer uppleva flera fördelar så länge du faktiskt tränar.

 

Medicinska faktorer

Elitidrottare kan använda en stationär cykel varje dag och inte drabbas av sidoeffekter, men om du inte har optimal hälsa kan detta leda till muskelansträngning eller andra hälsoproblem. Cleveland Clinic rekommenderar att du rådfrågar din läkare för att avgöra hur ofta du bör träna, medan American College of Sports Medicine rekommenderar att du arbetar dig upp till regelbunden träning snarare än att du hoppar rakt in i en intensiv rutin. Om du upplever smärta när du tränar bör du genast sluta och undvika eller modifiera övningen tills du inte upplever någon smärta.

 

Fördelar med en stationär cykel

Oavsett om du vill gå ner i vikt eller upprätthålla din nuvarande fysik är det effektivt att cykla på en stationär cykel. Denna övning bränner kalorier snabbt: Harvard Medical School uppskattar att en person som väger 84 kilo kan bränna 466 kalorier genom att trampa snabbt i 30 minuter. Att cykla på en stationär cykel har minimal effekt på lederna, vilket gör det till en perfekt övning för personer som lider av övervikt eller som får ont i knäna när de tränar. Att cykla kan också stärka benen, hjälpa dig undvika hälsoproblem, och reducera din stressnivå.

 

Om artikelförfattaren: Fredrik Lyreskog är en envis triatlet och nöter många timmar på cykeln. När han inte svettas i lycra-kläder hjälper han folk att komma i form på Wolber.se och GainHacker.com.

Taggar:

1 kommentar

Emma Hällbacka skriver:

Jag tycker inte det finns några problem med att träna varje dag, så länge som man återhämtar sig ordentlig!

Kommentera