IRONMAN
VELOTHON STOCKHOLM

Högintensiv träning är bra för styrka OCH kondition

måndag 01 september    Inga kommentarer

Det har blivit mycket vanligt med högintensiv träning, i olika former. I princip går det ut på att man tränar under en mycket kort tid, bara några minuter, men att man verkligen ger allt man har. Helst ska pulsen ligga på mellan 85 och 100 procent av ens maxpuls, men man bör minst komma upp i 65 procent.

 


 

swing1En klar fördel med högintensiv träning är att den inte tar så mycket tid. De flesta har ett fullpackat schema, och man har helt enkelt inte tid att tillbringa hela kvällen på gymet. Men detta innebär inte att man helt och hållet kan sluta med annan träning, de bästa resultaten får man om man blandar hög- och lågintensiv träning. Kroppen klarar inte av hur mycket högintensivt som helst, man behöver längre tid för att återhämta sig efteråt.

 

Högintensiv träning behöver aldrig bli tråkig eftersom man kan variera den en hel del. Styrketräning och kondition, till exempel, eller så kör man igenom de olika muskelgrupperna en i taget. Trots att man inte lägger ner så mycket tid kan man lätt träna upp sin styrka. Man stimulerar tillväxten av Typ II-muskelfiber, som man behöver för styrka och balans. De är inte lika uthålliga som Typ I-muskelfiber vilket är en anledning till varför man har behov av båda sorters träning.

 

Man får verkligen igång förbränningen vid högintensiv träning, och den fortsätter länge efteråt. Musklerna får sig som en chock och tror att nu kommer det att bli hårt arbete. Denna form av träning har länge använts av militärer och poliser som måste vara förberedda på att snabbt sätta igång. Man brukar rekommendera att träna högintensiv träning i alla fall ett par gånger i veckan för att se resultat, men det gör ingenting om man tar sig en kvart varje dag.

 

Studier har visat att högintensiv träning är mycket effektiv, speciellt om man varvar träningen så hela kroppen får sig en regelbunden genomkörning. Faktum är att några minuter med högintensiv träning kan ge bättre kondition än traditionell lågintensiv träning. Man stimulerar också produktionen av hormonet Dopamin, som gör att man mår bättre och känner sig gladare.

 

De allra flesta kan få in en kvarts träning i sitt program, men man måste vara förberedd på att verkligen arbeta hårt och koncentrera sig på det man håller på med. Det är ingen lätt träning, men det goda resultatet när man får både god kondition och styrka visar att det är väl värt den hårda ansträngningen.

Kommentera