Högintensiv intervallträning (HIIT) – En modern klassiker

lördag 26 januari    Inga kommentarer

Intervallträning är träningsformen som vägrar försvinna. På senare tid har högintensiv intervallträning (HIIT) fått uppmärksamhet till följd av en systematisk studie som konstaterade att denna sorts träningsform visat sig vara särskilt effektiv på att förbättra övergripande prestationsförmåga, särskilt bland personer som sysslar med löpning, cykling och ishockey.


Jämfört med övriga sätt att träna så verkar framsteg till följd av HIIT i stor utsträckning överföras till andra sporter och träningssätt. Detta har gjort att det blivit en given del av många personers grundträning. Men hur uppstod idén bakom intervallträning, och vad är det som gör just HIIT unik?

Från blygsamma nordiska anor till världssuccé

Låt oss resa tillbaka till första halvan av 1900-talets Skandinavien, och begynnelsen av vad många har kommit att kalla den Europeiska idrottsrörelsens gyllene period. Svenske friidrottaren Gösta ”Gösse” Holmér var den ständige vinnaren i Svenska mästerskapen inom femkamp och tiokamp. Efter en framgångsrik karriär var han aktiv som tränare och idrottscoach, och delvis inspirerad av distanslöpning så lanserade han träningsformen fartlek som blev en föregångare till modern intervallträning.

Fartlek var en sorts löpträning där utövaren själv växlade hastighet utifrån omgivning och ork. Idén var att uppmuntra personer att på ett otvunget sätt ta del av utemiljö och samtidigt kunna träna längre än om de hela tiden höll en hög löphastighet. Numera anses det vedertaget att detta är en föregångare till i stort sett alla former av intervallträning.

Vad är det som gör HIIT så fördelaktigt?

Högintensiv intervallträning (HIIT) kännetecknas av man under ett och samma träningspass varvar extremt intensiv träning med kortare perioder av lågintensiv träning. Typiskt sett så inleds ett träningspass med uppvärmning, följt av omväxlande valfri högintensiv träning och lågintensiv träning som sedan avslutas med vila. Utformningen av ett träningspass är högst individuell, men ett typexempel är att man växlar mellan intensiv löpning och jogging så länge man orkar.

Det som särskiljer HIIT från vanlig intervallträning är att de högintensiva inslagen bör motsvara den högsta nivån av träning som man är bekväm med och som man klarar av. Anledningen att denna träningsform nyligen börjat få mer uppmärksamhet är att det publicerats ett antal studier som lyft fram HIIT som en särskilt effektiv träningsform.

  • Perfekt för den som har ont om tid för träning.
  • Motverkar insulinresistens i större utsträckning än vid normalintensiv träning.
  • Ger mer påtagliga känslor av välbefinnande än traditionell medelintensiv träning.
  • Gör att kroppen får mer träning på kortare tid jämfört med övriga träningsformer.
  • Effektivt för viktnedgång och minskning av bukfett även vid kortare pass och för personer med oregelbundet träningsschema.

Men är det verkligen något för alla? Ofta så framställs det som en träningsform främst lämpad för personer som redan ligger på en hög grundnivå. Viktigt att poängtera är att en av de stora fördelarna är att man kan justera träningen utifrån sina egna förmågor. Det har faktiskt visat sig att personer som sysslar med högintensiv intervallträning har bättre muskelstyrka än personer som sysslar med traditionell träning. Även bland den åldrande befolkningen. Detta har fått många att återigen börja se träning som ett sätt att inte bara hålla sig i form och öka sin prestationsförmåga, utan även som ett sätt att motverka kroppsligt åldrande.

Relaterade produkter

Kommentera