Gravid, träning och kosttillskott – Att tänka på

lördag 23 mars    Inga kommentarer

Vilka tillskott är lämpliga för dig som är gravid?
Vilka tillskott är lämpliga för dig som är gravid?

Motion och träning har förekommit sedan urminnes tider, men det är först på senare tid som det har fått ett genomslag som fritidssyssla och hobby. Enligt Statistiska centralbyrån tränar numera tre av fyra kvinnor på fritiden. Då kvinnor är i den unika ställningen att kunna bli gravida så är, av naturliga skäl, graviditet en viktig del av livet och att anpassa sin träning och kost blir allt viktigare under graviditeten.

Trots att en pågående graviditet, och även tiden efter födsel, kräver en viss nedtrappning av den fysiska aktiviteten vill många fortsätta att hålla sig aktiva och motionera. Detta väcker ofta frågan om vilka tillskott som är lämpade för gravida personer som fortfarande vill ha ett relativt högt fysisk tempo. Låt oss därför titta närmare på tillskott för gravida.

Vilka tillskott är lämpliga för dig som är gravid?

Oavsett om man tränar under graviditeten eller är normalt aktiv så är det viktigt att säkerställa att kroppen har tillgång till en tillräcklig mängd vitaminer och mineraler. Folsyra och järn är två ämnen som ofta anses oumbärliga för fostret oavsett hur aktiv mamman är. Den som inte vill behöva tänka på specifika tillskott kan med fördel använda ett multivitamin för gravida. Dessa rekommenderas ofta att användas även under amningsperioden.

  • De flesta tillskott som motsvarar vad som annars finns i vår kost anses vara säkra för gravida.
  • Aminosyror, protein och ett särskilt urval av vitaminer och mineraler är ofta gynnsamt under graviditeten.
  • Se till att kosttillskotten inte innehåller stimulanter så som koffein eller ginseng.
  • Om du är osäker bör du alltid rådfråga barnmorska eller läkare.

Aminosyror och BCAA (grenade aminosyror) anses vara ett säkert val under graviditeten. Då dessa tillskott ibland blandas med koffein, ginseng och liknande stimulanter bör man däremot dubbelkolla att tillskottet i fråga endast innehåller aminosyror. Samma sak gäller proteintillskott, oavsett om det handlar om bars, gainers eller proteinpulver. Då dessa i stor utsträckning består av samma saker som vi även får i oss i den vanliga kosten är de ett säkert val för gravida. Omega 3-tillskott har också blivit populära bland gravida personer som vanligtvis inte äter fisk. Anledningen är att omega 3-fettsyran DHA är viktig under graviditeten.

Vad bör man undvika eller vara särskilt uppmärksam på?

När det kommer till att träna som gravid så bör man alltid vara lyhörd på sin egen kropps signaler. Man bör förbereda sig på att behöva acceptera ett lägra tempo, och om man sysslar med styrketräning är det en bra idé att skifta till att fokusera på muskelunderhåll snarare än uppbyggnad. Trots detta finns det många fördelar med att vara fysisk aktiv som gravid då det säkerställer god hälsa för både en själv och fostret.

Livsmedelsverket har intagit ställningen att man som gravid bör undvika produkter med ginseng, produkter med högt innehåll av alger och kalebasskrita. Av detta kan man även dra slutsatsen att man bör vara försiktig med produkter som innehåller stora mängder koffein. Utöver dessa ämnen finns däremot inga särskilda rekommendationer, ett generellt tips är att man håller sig till produkter vars innehåll inte överstiger det dagliga rekommenderade intaget av något ämne.

När det gäller PWO (pre-workout-tillskott) så består de i många fall består av en blandning av stimulanter, vitaminer och aminosyror. Är du gravid så bör du se till att välja en PWO utan koffein eller ginseng.

Vi rekommenderar givetvis en särskild försiktighet vid användning av kosttillskott under graviditet och om du är osäker bör du alltid rådfråga barnmorska eller läkare

Produkter anpassade för en aktiv graviditet

Andra produkter

Kommentera