IRONMAN
VELOTHON STOCKHOLM

Gång – en avkopplande promenad eller ett riktigt träningspass?

tisdag 07 mars    Inga kommentarer

Gång i tävlingsform

Att ge sig ut på en promenad under dagen är något många ser mer som en stunds avkoppling och chans att samla tankarna. Men raska promenader kan vara mycket mer än bara avkoppling och kan användas som ett komplement till mer högintensiv konditionsträning som löpning i ett komplett träningsprogram. Speciellt för de som ligger i startgroparna och vill komma igång med att träna regelbundet är promenaderna ett utmärkt sätt att börja med att röra sig och hålla motivationen uppe. Så vad är fördelarna med att införliva gång med sin övriga träning, både för nybörjaren och för den som redan tränar regelbundet?

 

Skonsam träning

För den som börjar sin träning är det viktigt att undvika skador och för hård belastning. Raska promenader är lågintensiv träning som är skonsam för leder och knän som även erfarna löpare kan få problem med. Är man en nybörjare inom löpning kan det vara bra att växla mellan löpnings- och gångpass för att bygga benstyrka och gå in sina löparskor ordentligt. Detta minskar risken för skador och snedbelastningar som annars kan komma väldigt lätt om man som nybliven löpare satsar för hårt. Gång kan också användas om man är under en rehabfas och inte kan belasta kroppen för hårt. Det är då viktigt att man konsulterar sin läkare eller sjukgymnast först och frågar hur lämplig gången är som träning under rehabiliteringen.

 

”Raska promenader är lågintensiv träning som är skonsam för leder och knän”

 

Lätt att komma igång

Gång är något de flesta kan ägna sig åt och man behöver minimalt med utrustning för att börja. Bekväma skor och oömma kläder räcker för att komma igång. Detta gör promenaderna till en vana som är lätt att komma igång med. Har man införlivat en bra vana i sin vardag blir det lättare att även hålla sig till resten av sin träning som gymmande och löppass när det är dags att satsa hårdare på träningen. För den som redan tränar regelbundet är gångens lätthet ändå en tillgång. Man kan använda den för att få vardagsmotion, till exempel genom att promenera till jobbet istället för att ta bilen.

 

Bygger kondition

Så länge man ägnar sig åt powerwalk, det vill säga gång med tempo högt nog att få upp din puls hjälper gången också upp att bygga en grundkondition som gör att man kan orka med övrig träning oftare. Man förbränner dock mer och bygger betydligt mer kondition genom att i lugn takt jogga samma sträcka. Börjar man sin träning med väldigt dåligt flås är powerwalk ett utmärkt sätt att bygga sin grundkondition. Är man redan igång med träning och har skaplig eller mycket god kondition är en promenad mer ett sätt att hålla sig aktiv och röra sig lätt på sina vilodagar.

 

Då och då publicerar stora tidningar artiklar som kan få powerwalk att framstå som ren mirakelträning som kan ersätta löpning och annan konditionsträning fullt ut.  Dessa artiklar är snarare riktade mot att få igång och motivera de som inte rör sig alls att börja promenera. Det är dock viktigt att inte glömma att om man med sin träning har större mål än att gå ner några kilo eller förbättra sin kondition något ska man främst se gången som ett komplement. Gången hjälper dig att hålla dig aktiv även på dina vilodagar och ett gångpass i avkopplande miljö varje dag kan hjälpa dig att sova bättre vilket i sig också är viktigt för den som tränar seriöst.  Men även för den som tränar regelbundet är promenaden en användbar träningsform när man behöver variera hårdträningen med lite lågintensiv aktivitet.

Taggar:

Kommentera