IRONMAN
VELOTHON STOCKHOLM

För- och nackdelar med barfotaskor

tisdag 16 september    Inga kommentarer

Debatten om barfotaskor har pågått länge och det finns starka röster på var sida om frågan. De som förespråkar barfotaskor, och minimalistiska skor, säger att det är mer naturligt, att foten får mer frihet. Samtidigt har man den andra gruppen som anser att det är skadligt att springa med barfotaskor och att man ska undvika dem. Som vanligt ligger sanningen någonstans mitt emellan.

 


 

En del har pekat på de afrikanska löparna som slår rekord efter rekord, speciellt inom maratonlöpning. De börjar sin bana som barfotalöpare, säger man, och se hur långt de kommer. Faktum är att forskning visar att det är bra för barn att gå barfota, det stärker foten och gör att man löper mindre risk för plattfot (källa). Samtidigt är det värt att notera att oavsett om man sprang barfota som barn, så använder dessa professionella löpare nu vanliga skor.

 

De som förespråkar barfotaskor av olika slag anser att de är sköna och ger en frihet åt fot och tår som man inte har med vanliga skor. Dels finns det fivefingerskor, där alla tår är separerade. Sedan har man de riktigt extrema barfotaskorna som mest liknar en öppen sandal. Minimalistiska skor är ett mellanting av vanliga löparskor och barfotaskor. En av de saker som skiljer barfotaskor och vanliga löparskor åt är skillnaden i höjd mellan den främre delen och hälen. Vanliga skor har en ganska stor höjdskillnad vilket dämpar stöten när man springer på ett hårt underlag. Barfotaskor, däremot, gör att man hellre springer på främre delen av foten, något som man säger är mer naturligt.

 

Om man är van vid att springa i vanliga skor kan det göra ont i början när man byter till barfotaskor. Har man i 10, 20 eller 30 år sprungit på ett visst sätt så har foten vant sig vid detta. För att undvika smärtor och skador bör man därför ge foten en viss tid för att vänja sig vid detta nya sätt. Hur naturligt det än är så kan det bli fel annars. Vanligtvis rekommenderar man att använda barfotaskor på kortare sträckor, även efter att man vant sig vid dem. De fungerar också bäst för foten om man springer på ett mjukt underlag (källa). För längre sträckor, som maraton eller liknande, är det bäst att fortsätta med skor som dämper stöten när man springer. Genom att välja en sko som passar till det man håller på med så kommer man att få en mycket bättre och nyanserad upplevelse.

 

Taggar:

Kommentera