IRONMAN
VELOTHON STOCKHOLM

Få mer energi med hjälp av rätt kost

måndag 09 februari    Inga kommentarer

Många önskar att man bara kunde ta ett piller för att känna sig pigg och full av energi, men så fungerar det sällan. Visst finns det piller som gör dig piggare, men effekten är oftast tillfällig. Däremot så är det möjligt att påverka hur man mår, och hur mycket energi man har, genom att äta rätt saker. Detta innebär att undvika vissa matvaror och istället äta mer av andra. Naturligtvis bör man också kombinera med en i övrigt sund livsstil, att inte röka och att motionera regelbundet. 

 


 

Foto från Health.com

Vissa matvaror och drycker är stimulerande, men det är inte alltid som effekten sitter i så länge. Kaffe är ett bra exempel – man blir pigg och orkar med en hel del vilket är en anledning för många att dricka det. Här kan problemet vara att man inte kan komma till ro på rätt sätt om man dricker det på eftermiddagen eller kvällen. Resultatet blir då mindre eller sämre sömn, som gör att man blir tröttare nästa dag. Balans är viktig och man måste känna sin egen kropp, många undviker till exempel kaffe på kvällen.

 

Undvik snabba kolhydrater

Något som brukar göra att man får mindre energi är vitt mjöl och socker. Det är sant att socker är stimulerande, men ganska raskt sjunker blodsockerhalten och man blir tröttare än tidigare istället. För att ha mer energi bör man därför satsa på en kost som har mycket fullkorn, det finns bra varianter av pasta, ris och bröd. Dessa kolhydrater tar längre tid att bryta ner och därför upplevs en jämnare energinivå.

 

Ät mer vitaminer och järn

Likväl är vitaminer viktigt för att ha ork och energi i vardagen. Många ser till att ta ett tillskott under vinterhalvåret, och ibland kan det verkligen behövas. Men man kan också få i sig en hel del nyttiga vitaminer och mineraler genom kosten. Kött, fisk och lever, till exempel, är mat som är rik på järn. Man kan äta broccoli, mandel, havregryn och solrosfrön för att öka järnintaget. Samtidigt bör man komplementera med vitamin C, som finns i frukt och grönsaker. En annan vitamin som bidrar till att man känner sig piggare är B12, som man finner i magert kött, mjölkprodukter, fisk och ägg.

 

Genom att planera vad man äter kan man alltså ge sig själv en energi-kick. Med fullkornsprodukter och en varierad kost med mycket fisk och grönsaker kommer man snart att märka hur mycket mer man orkar med.

Kommentera