IRONMAN
VELOTHON STOCKHOLM

Dags att fylla på med D-vitamin!

onsdag 17 september    Inga kommentarer

Under hösten och vintern är det lätt att bli nedstämd och deprimerad. När dagarna blir kortare och kvällarna mörkare känns tillvaron närmast hopplös och man spenderar mer tid inomhus. Det finns en lösning och den är enkel – kroppen behöver fylla depåerna med D-vitamin.

 


 

Foto: Drfuhrman.com

Foto: Drfuhrman.com

D-vitamin får man i sig genom maten eller genom solens strålar. Eftersom det är relativt lite sol i Sverige kan man lätt få D-vitaminbrist, speciellt efter en lång vinter. Detta kan leda till en hel del hälsoproblem eftersom kroppen behöver vitamin D för att hålla sig frisk. Kroppen behöver främst D-vitamin för skelettet och tänderna, därför ger man vanligtvis ger små barn kosttillskott. Men även vuxna behöver vitaminen för att motverka benskörhet, hjärtsjukdomar och muskelsvaghet. Forskning har dessutom påvisat att brist på D-vitamin i extremfall kan leda till depression, fetma och leversjukdomar.

 

D-vitamin finns i mycket kost

De vanligaste livsmedlen som innehåller D-vitamin är fet fisk som lax, sill och makrill. Vanligtvis är även mjölk, yogurt och matfett bra eftersom de berikas med vitamin D. Man får i sig en del vitaminer genom att äta kött, svamp och ägg. När man vistas i solen intas D-vitamin från solens strålar som sedan lagras i kroppen och kan lagras under lång tid. Men om man undviker solen, kanske för att man är rädd för hudcancer eller inte vill bli bränd, så får man mindre möjlighet att producera D-vitamin på naturligt väg. Detsamma gäller för vissa riskgrupper, som vegetarianer, gravida eller äldre personer som inte får i sig tillräckligt genom maten.

 

För att få i dig tillräckligt med D-vitamin kan du äta:

  • Fet fisk som lax, sill och makrill
  • Mjölk, yoghurt och matfett som är berikad med D-vitamin
  • Ägg och kött innehåller en del D-vitamin

 

En kvart i solen täcker flera dagars behov!

Man bör alltså vara medveten om hur mycket D-vitamin man får i sig, det rekommenderas cirka 2 000 till 4 000 E per dag. Det krävs inte alls så mycket solljus för att man ska hållla sig friskare. Man beräknar att en kvart i solen, utan solskydd, ger tillräckligt med D-vitamin för några dagar framåt. Det gäller att variera maten och se till att man äter fet fisk och annat som ger D-vitamin. Men ibland räcker det helt enkelt inte till. I vissa delar av landet har man mycket lite sol under vintern, och där är det lätt att få D-vitaminbrist. Då kan man pröva på att inta kosttillskott för att vara säker på att hålla sig frisk.

 

Motverkar depression och trötthet

Undersökningar visar att flera vanliga problem kan undvikas eller minskas med hjälp av D-vitamin. Depressioner, speciellt vårtrötthet eller vinterdepressioner, har lyckats kontrolleras genom ökat intag av D-vitamin. Många upplever också att immunförsvaret förbättras och man har inte lika mycket allergier eller astma som tidigare. Även cancer kan förebyggas med D-vitamin. Det är alltså mycket viktigt att man får i sig tillräckligt, vare sig man väljer att göra det på naturligt väg eller med hjälp av tillskott.

Kommentera