D-vitamin är starkt förknippat med förbättrad träningskapacitet

torsdag 28 februari    Inga kommentarer

Det är välkänt att D-vitamin är viktigt för friska ben och allmänt välmående. Ny forskning visar dessutom att det finns ett direkt samband med funktionen i andra delar av kroppen, så som hjärtat och musklerna. Forskare vid Virginia Commonwealth University menar att att höga nivåer av D-vitamin har särskilt positiva effekter vid kardiorespiratorisk träning, d.v.s. vanlig konditionsträning eller ”cardio”.


”Vi vet från tidigare forskning att D-vitamin har positiva effekter på hjärtan och benen. Se till att dina halter av D-vitamin är normala till höga. Du kan göra detta med kost, kosttillskott och en förnuftig mängd solskydd.”

Dr Amr Marawan

Kardiorespiratorisk träning, i folkmun ”konditionsträning” eller ”cardio”, tränar hjärtat- och lungornas förmåga att syresätta musklerna under träning och har bevisats ha positiv effekt på övergripande hälsa och livslängd.

Forskarna har undersökt nästan 2 000 deltagare och kunde se ett direkt samband mellan de bäst presterande deltagarna och deras nivå av D-vitamin i blodet.

”Förhållandet mellan högre D-vitaminnivå och bättre träningskapacitet visade sig signifikant över alla deltagargrupper, oavsett om deltagarna var män och kvinnor, ungdomar eller medelålder, mellan etniciteter, BMI (body mass index) eller om de var rökare, samt oavsett om deltagarna hade hypertoni eller diabetes.”

Dr Amr Marawan

De framhäver dock att trots att sambandet mellan höga nivåer av D-vitamin anses direkt förknippat med bättre träningskapacitet vid konditionsträning så bör inte påståendet ”ju mer D-vitamin, desto bättre” efterlevas. Ett högt överskott av D-vitamin kan orsaka illamående och kräkningar, varför starka tillskott av D-vitamin bör intas med försiktighet.

Vi har tidigare skrivit om att D-vitamin även motverkar depression och trötthet och därför är särskilt viktigt att få i sig på hösten och vintern för att undvika D-vitaminbrist.

D-vitamin finns naturligt i…

  • Fet fisk som lax, sill och makrill
  • Mjölk, yoghurt och matfett som är berikad med D-vitamin
  • Ägg och kött innehåller en del D-vitamin
  • och givetvis; solljus!

Tillskott som innehåller D-vitamin

European Society of Cardiology. ”Vitamin D levels in the blood linked to cardiorespiratory fitness.” ScienceDaily. ScienceDaily, 30 October 2018. <www.sciencedaily.com/releases/2018/10/181030091449.htm>.

Taggar:

Kommentera