IRONMAN
VELOTHON STOCKHOLM

Så gör du dig redo för ditt första långfärdslopp

måndag 02 januari    Inga kommentarer

Cykling är en ständigt populär träningsform. Allt från ett svettigt spinningpass på gymmet till att cykla sin första vätternrunda eller helt enkelt att hoppa över bilresan och börja cykla till jobbet kan vara fantastiska delar av ett komplett träningsprogram. Cykling har fördelen att det är skonsammare för knän och leder än löpning och det är en träningsform alla kan ägna sig åt och man behöver inte investera stora summor pengar för att komma igång.

 


 

Cykling kan också bli en del inte bara av din träningsrutin utan även hjälpa dig att leva en aktivare livsstil även utanför träningspassen. Precis som att springa sitt första maratonlopp kan tanken på att gå från lättare motionscykling till att slutföra sitt första långlopp verka som en omöjlig resa. Men med några enkla steg kan du göra dig redo för att klara av en vätternrunda eller annat långlopp även om du inte har någon större cykelvana.

 

Bli vän med din utrustning

Det är viktigt att ha en cykel man trivs med, det behöver inte vara den dyraste proffscykeln men man ska känna sig bekväm med att spendera många timmar i sadeln på den. Utöver det är det viktigt med rätt kläder och skor. Här är det lager på lager principen som gäller så att man kan klara av att cykla i skiftande väder och temperaturer. Se till att din utrustning är invand innan det stora loppet. Du vill inte att skavsår ska tvinga dig att bryta. En cykelhjälm man trivs med är också viktigt då den är obligatorisk. Du kan kontrollera loppets hemsida för att se vad det ställs för krav på din utrustning så att du i god tid kan vänja dig vid det du kommer att använda.

 
Lär dig enkelt underhåll

Har man inte intresset behöver man inte utbilda sig till fullfjädrad cykelmekaniker men ska man ge sig på ett långlopp behöver man kunna laga en punktering samt kunna fixa ett kedjebrott. Ett lagningsset, ett multiverktyg och lite studier online bör räcka för att lära dig det du behöver.

 
Träna för långa distanser

Det går inte komma undan att ska man klara ett långlopp måste man vänja sig vid att cykla långt. Det är här många stöter på problem. Man kanske har tid för en timme på gymmet men det kan vara svårare att lägga 3-4 timmar av sin dag på att cykla. Har man en lämplig distans till jobbet kan det vara värt att kliva upp tidigare för att kunna cykla istället för att köra bil. Utöver det bör man sätta undan tid under helg och ledighet för cyklingen. Man bör sikta på att ha åtminstone ett par gånger klarat av att cykla cirka två tredjedelar av distansen för loppet man tränar inför. Tränar man tillsammans med en vän, partner eller arbetskamrat är det viktigt att man ser till att man kan synka sina scheman och att man klarar av att hjälpa varandra att bibehålla samma motivationsnivå.

 
Skaffa erfarenhet av cykellopp

Det kan också vara bra att delta i något eller några kortare cykellopp. Att få vana av att cykla i en klunga och lära sig grundläggande cykeletikett gör att man kan känna sig tryggare i ett stort lopp där man är omgiven av cyklister, alla med olika erfarenhetsnivå och tempo.

 
Rätt kost

Det är bra att vänja sig vid att äta rätt kost för att klara av många mil i sadeln. Du behöver äta små mängder ofta under loppets gång för att hålla energinivåerna uppe. Ca 80-90 gram kolhydrater per timme är ett lämpligt mål. Detta kan vara en kombination av sportdryck, energibars, frukt och andra lättare måltider. Det finns en uppsjö av kosttips online att pröva. Se till att du har prövat allt du har med dig på loppet tidigare och vet att det funkar för dig. En orolig mage halvvägs genom loppet kan förstöra ditt lopp.

 

 

Genom att följa dessa tips och börja sin träning lugnt i god tid är ett långdistanslopp på cykel ett mål man kan klara av förvånansvärt enkelt. Många finner det enklare att hålla fast vid en träningsrutin om man har ett klart mål att jobba emot. Att klara av ett första långlopp kan lätt bli startskottet för en livslång cykelpassion.

Taggar:

Kommentera