Bygg ditt eget gym – Del 2: Konditionsträning

måndag 04 februari    Inga kommentarer


Drömmer du om att ha ett eget gym där hemma? Vi har i denna artikelserie samlat den mest nödvändiga utrustningen och de bästa produkterna för dig som är redo att uppfylla din dröm! Och har plats i hemmet, så klart.

Artikelserien är uppdelad i tre delar:
  1. Styrketräning och fitness
  2. Konditionsträning
  3. Rörlighet och funktionell träning

Löpband

De bästa löpbanden är dimensionerade för att passa i hemmet, drivna av starka motorer och utrustade med bara de rätta funktionerna för träningspass och samtida underhållning. Se fler löpband här.

Crosstrainer

En Crosstrainer är en stationär träningsmaskin som används för att simulera elliptisk trappklättring, gång eller löpning utan att orsaka alltför högt tryck på lederna, vilket minskar risken för skador. Crosstrainern erbjuder träning på både låg och hög intensitet baserat på träningshastighet och motstånd som användaren själv ställer in. Se fler Crosstrainers här.

Inomhus- eller spinningcykel

Förutom att bränna (i genomsnitt) mellan 300-500 kcal på 60 minuter, förstärker inomhuscykeln också musklerna i stora delar av underkroppen. Cykling/spinning tonar quadriceps och hamstrings, och förbättrar rörligheten genom att arbeta med både rygg och höfter. Se fler inomhuscyklar här.

Roddmaskin

Roddmaskinen är en stationär maskin som används för att simulera verklig rodd i syfte som konditionsträning eller för att träna inför riktig rodd när andra förhållanden inte tillåter rodd utomhus. Inomhusrodd har blivit etablerad som en sport i sig själv. Se fler roddmaskiner här.

Hopprep

Rephoppning kan användas som kardiovaskulär träning, som löpning eller annan konditionsträning, och karaktäriseras av hög MET eller intensitetsnivå. Denna aeroba träning kan uppnå en förbränning från 700 till över 1200 kalorier per timme vid kraftig intensitet, vilket motsvarar att förbruka ca 0,1 upp till 1,1 kalorier per hopp. Intensiteten är huvudsakligen beroende av hoppens hastighet och intensitet. Tio minuters hopprep är ungefär lika med att springa två kilometer i femminuterstempo. Se fler hopprep här.

Battle Rope

Ett Battle Rope är det perfekta verktyget för att förbättra ditt fysiska tillstånd! Det aktiverar hela din kropp och förbättrar din styrka, kraft, core, magmuskler och dessutom förbättrar det din kardiovaskulära uthållighet. En fantastiskt effektiv övning för hela kroppen. Se fler Battle Ropes här.


Drömmer du om att ha ett eget gym där hemma? Vi har i denna artikelserie samlat den mest nödvändiga utrustningen och de bästa produkterna för dig som är redo att uppfylla din dröm! Och har plats i hemmet, så klart.

Artikelserien är uppdelad i tre delar:
  1. Styrketräning och fitness
  2. Konditionsträning
  3. Rörlighet och funktionell träning

Kommentera