IRONMAN
VELOTHON STOCKHOLM

Bra och dåliga fetter – hur bör man äta och vad bör man undvika?

onsdag 18 mars    Inga kommentarer

Somliga gör allt de kan för att undvika livsmedel som innehåller fett. Man vill inte gå upp i vikt eller få problem med lever eller hjärta. Men faktum är att inte allt fett är av ondo, utan det är främst de så kallade transfetterna som man bör undvika. Det finns vissa bra fetter som kroppen till och med behöver för att kunna fungera som den ska.

 


 

Genom att inta tillräckliga mängder omättade fetter kan man minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Dessa fetter finner man bland annat i frön och nötter, feta fiskar och skaldjur, olivolja, ägg, tofu, alger och spenat. Olika oljor är också en bra källa för sådana bra fetter, exempelvis raps-, valnöts-, majs- och solrosolja. En generell tumregel är att om fettet är hårt och fast, som smör och margarin, är det mättat och bör i stor utsträckning avstås.

 

Mättat och omättat

Det är inte samma sorts fetter i fet fisk och oljor. Genom fisken får man i sig fleromättat fett, medan oljorna innehåller enkelomättat fett. De två typerna är att anse som goda då de hjälper kroppen att producera mer av det goda kolestrolet, som sedan transporterar det dåliga kolesterolet till levern och eliminerar det. Resultatet blir en sundare kropp och minskad risk för hjärtproblem.

 

Omega-3 är en bra källa

Inte sällan hör man talas om Omega 3-syror och många tar även ett kosttillskott för att få i sig tillräckligt. Dessa syror är fleromättade, och finns framför allt i fet fisk även om man också kan finna en del av dem i till exempel rapsolja och valnötter. Förutom att Omega-3 är bra för hjärtat så påverkar de även hjärnans kapacitet, och därtill bekämpar de omättade fetterna inflammationer i hjärnans celler och blodkärl. En annan klar fördel med att inta bra fetter är att det höjer serotoninnivån i hjärnan. Denna substans är något som bidrar till att man känner sig lugnare och gladare, och minskar risken för depressioner.

 

Livsmedel som innehåller bra, omättade fetter:

  • Olika oljor
    • Olivolja
    • Rapsolja
    • Valnötsolja
    • Majsolja
    • Solrosolja
  • Nötter
    • Valnötter
    • Cashewnötter
    • Mandel
    • Hasselnötter
    • Jordnötter
  • Jordnötssmör
  • Avocado
  • Oliver
  • Fet fisk (bra med Omega 3)
    • Lax
    • Makrill
    • Sill
    • Hälleflundra
    • Forell
Livsmedel som innehåller dåliga, mättade fetter:

  • Feta mejeriprodukter
  • Vanliga bakverk
  • Vegetabiliskt fett
  • Stekta produkter och livsmedel
  • Smör
  • Ost
  • Ister
  • Margarin

 

 

Ät de bra, undvik de dåliga

Det är således i stort sett lika viktigt att få i sig bra fetter som det är att undvika de dåliga. Många gånger har de helt motsatta funktioner. Man blir inte tjock av att äta bra fetter, kroppen absorberar dem och eliminerar dem på ett helt annat sätt än de dåliga. Det innebär naturligtvis inte att man ska överdriva, all kosthållning bör vara sund och balanserad. Men man behöver inte vara rädd för att äta fett, bara det är av rätt sort. Bra fetter hjälper kroppen på ett mycket påtagligt och viktigt sätt, och bidrar till god hälsa.

Taggar:

Kommentera