IRONMAN
VELOTHON STOCKHOLM

Att träna med förkylning

tisdag 11 november    Inga kommentarer

Ibland reagerar man nästan inte när man blir förkyld, det hör till vardagen när vädret blir kallare fram på hösten. Men frågan är om man kan träna när man är förkyld. Många går och drar på snuva och hosta i flera veckor så det är en ganska viktig fråga.Till att börja med så är det helt klart att träning gör att man blir starkare och att det är mindre risk för att bli förkyld. Men om man är förkyld så är det en del saker man ska se på.

 


 

Finns allvarliga risker

Läkarna är överens om det faktum att om man har en ordentlig förkylning, med feber och hosta till exempel, så ska man avstå från den vanliga träningen. Man kan bli allvarligt skadad om man insisterar på att köra hårt när kroppen är svag. Hjärtmuskelinflammation är en av de allvarliga konsekvenser som man riskerar att få om man anstränger kroppen för hårt eller för mycket när kroppen är svag. Att ta mediciner för att få ner febern eller ta bort smärtan kan vara farligt, eftersom man inte känner av hur sjuk man egentligen är. Dessa symptom är en indikation på att man ska ta det lugnt, att kroppen behöver tid att läka.

 

Rekommendationer

Vanligtvis så rekommenderar man att lyssna på kroppen. Om man bara känner sig lite dålig, och inte har feber eller ont i halsen, så brukar man kunna röra på sig även om man avstår från den vanliga hårda träningen. Håll träningspasset kort, en halv timme kan vara tillräckligt. Immunförsvaret måste få en chans att ta itu med förkylningen, och om man håller igång längre så kommer det att försvagas istället. Undvik konditionsträning och annat som får pulsen att öka allt för mycket. Man måste komma ihåg att det inte är viljan att träna som är viktigast utan om kroppen faktiskt kan klara av det.

 

Tumregeln är att man ska avstå från all träning när man är sjuk. Inte så att man måste gå och lägga sig i sängen så fort man blir lite krasslig. Man kan ta en liten promenad om man känner att man klarar det, men helst inte mycket mer. Det är bättre att vila några dagar och sedan trappa upp till den vanliga träningen igen. Men om man har ont i kroppen, hosta med slem eller ont i halsen, för att inte tala om feber, så är allt detta ett symptom på att kroppens immunförsvar arbetar för högtryck. Det gäller att respektera sin kropp och ge den all tid den behöver för att kunna bli riktigt frisk igen.

 

Taggar:

Kommentera