IRONMAN
VELOTHON STOCKHOLM

Återhämtning – lika viktig som träning

måndag 13 oktober    1 kommentar

Många fokuserar på vad och hur man tränar, vilken sorts träning som kommer att ge en den kropp man är intresserad av. Men faktum är att återhämtningen efter träning kan vara nästan lika viktig. Naturligtvis beror det på vilken nivå man är på och varför man tränar, men det kan verkligen löna sig att veta varför återhämtning är så viktig och hur man kan göra det på bästa sätt.

 


 

Bryter ner för att kunna bygga upp

Foto: raygates.me

Foto: raygates.me

Trots att det är bra för kroppen i långa loppet så bryter träning först ner musklerna för att sedan bygga upp dem igen. Man kan påskynda och förbättra återhämtningsprocessen genom att hjälpa kroppen. Under träning så bryts musklerna ner, de förlorar kolhydrater, glykogener, och blodsockret sjunker. För att musklerna ska byggas upp och kroppen inte ska ta från dem för att ersätta det som förbränts under träningen är det viktigt att äta direkt efter träning. En del tar sig ett proteinsnack redan innan de börjar med nedvarvning och stretching. Då går näringen direkt till musklerna och ger dem möjlighet att återhämta sig samtidigt som de byggs upp.

 

De allra flesta vet hur det känns dagen efter ett hårt träningspass. Man känner hur alla muskler i kroppen klagar. En orsak till detta är att musklerna får mindre syre under träningen och det bildas slaggprodukter. Ett bra sätt att bli av med dessa är att träna. Men ingen hård träning utan istället något med låg intensitet. Samtidigt ska man se till att dricka mycket vatten. Har man tränat hårt måste man också vila och ge kroppen tid att läka sig själv. Träning förstör alltid vävnad av något slag i kroppen och ju mer intenstivt man tränar desto mer behöver man denna återhämtning. Efter ett riktigt hårt träningspass kan det ta upp till tre dygn innan kroppen är helt återställd.

 

Oavsett hur man tränar så är återhämtning viktigt, det gäller för alla nivåer. Man anser faktiskt att det kan vara minst lika viktigt som själva träningen. Det hela är en total process, det ena kan inte utesluta det andra. Man kan inte komma i toppform bara genom att träna hårt, eller bara genom att vila för den delen, utan man måste se till att ha ett balanserat program för träning som inkluderar vila och återhämtning. Först då kommer man att få ut det absolut mesta av sin träning, oavsett om man vill bygga muskler eller gå ner i vikt.

Taggar:

1 kommentar

Emma Hällbacka skriver:

Genomblödningsträning är supereffektivt för återhämtningen har jag märkt. Gärna en promenad eller tre dagen efter ett tufft benpass, då får man fart på blodcirkulationen och så känns det gött att röra lite på sig :)

Kommentera