IRONMAN
VELOTHON STOCKHOLM

Allt om proteinpulver

måndag 02 mars    Inga kommentarer

Det finns många olika sorters kosttillskott som atleter och andra som vill få ut det mesta av sin träning använder. Ett av dessa är proteinpulver, som kommer i olika varianter. De flesta motionärer som äter en varierad kost får i sig tillräckligt med protein, men ibland kan behöva ett litet tillskott. Mest är det dock de som verkligen tränar hårt och vill bygga upp sina muskler som väljer att ta proteinpulver. Det hjälper kroppen att minska nedbrytningen av muskelmassa, och istället ta av det överflödiga fettet.


 

ar-det-halsosamt-med-proteinpulver-och-annat-tillskott

Proteinpulver gjort på vassle är det vanligaste, det kallas för whey protein och absorberas fort av kroppen. Man framställer det genom att separera vassleproteinet från mjölken och sedan rena det i olika processer. Sedan torkas det och säljs i pulverform. Det finns också andra proteiner som man utvinner från mjölk, som kasein och isolat.

 

Används av kroppsbyggare

Skillnaden ligger i hur man framställer det och hur mycket man spjälkar de aminosyror som finns naturligt i molekylerna. Vissa preparat tas upp mycket snabbt av kroppen, och används mest av seriösa kroppsbyggare. Andra är mer tänkta som ett mellanmål, en liten extra proteintillförsel. Eftersom allt fler lider av laktosintolerans kan ett proteinpulver som har låg fett- och laktoshalt vara att föredra. Det finns även proteinpulver som är helt vegetabiliska, vanligtvis utvunna från sojabönor. Dessa kan användas av vegetarianer eller andra som vill undvika mjölkprodukter.

 

Proteinpulver eller bars kan ätas till frukost eller mellanmål

Det är inte bara just när man tränar som man behöver ett extra proteintillskott. Faktum är att man ska se på sitt dagliga intag, och se till att få i sig tillräckligt. Detta kan innebära att ett proteinpulver passar bra som frukost eller mellanmål, speciellt om man är på språng och inte har tid att göra i ordning en balanserat måltid. Efter ett hårt träningspass ska man se till att få i sig proteiner och kolhydrater, för att bidra till att muskelmassan bevaras och byggs upp. Man brukar rekommendera ett intag på 10-20 gram proteiner efter träning, beroende på hur ens kroppsvikt.

 

Laktosintoleranta bör undvika proteinpulver gjort på vassle

Om man är laktosintolerant bör man undvika proteinpulver baserat på vassle, men annars finns det relativt få biverkningar. Som med de flesta kosttillskott ska man se till att köpa dem från seriösa försäljare, där man kan garantera innehållet. Vid allt för högt intag kan man få problem med gaser i magen, så man bör reglera mängden. I övrigt så omvandlar kroppen överflödigt protein i energi eller fett, men man måste komma upp i ganska höga doser för detta. En balanserad kropp, med proteinpulver som ett komplement till hård träning är det allra bästa.

 

Taggar:

Kommentera