IRONMAN
VELOTHON STOCKHOLM

Allt om kreatin och dess effekter

fredag 06 mars    Inga kommentarer

Kreatin är ett ämne som kroppen bildar från de aminosyror som finns i musklerna. Det förekommer också i olika födoämnen, framför allt kött och fisk. Detta ämne behövs för att få större muskler och kunna prestera mer. Men om man tränar hårt och verkligen vill bygga upp sin kropp, så är det svårt att få i sig allt detta kreatin genom kosten. Därför väljer många att komplementera hård träning med ett kreatintillskott. 

 


 

Det kreatinpulver som finns på marknaden är framställt på syntetisk väg, det vill säga det innehåller inga djurprodukter. Därför kan till och med veganer inta det utan några problem. En fördel med kreatin är att man orkar mer, vilket gör att man kan sträcka ut sin träning samt ta i lite hårdare. Detta har gjort det till ett populärt kosttillskott inte bara av bodybuildare utan också av fotbollsspelare, tennisspelare och andra sporter där man ofta har kortare, men intensiva pass.

 

Ökar muskelmassan och binder vätska

Foto: Boemski (flickr)

Foto: Boemski (flickr)

En konsekvens av att ta kreatinpulver är att man går upp i vikt. Men undersökningar visar på att det är muskler och muskelvätska, och därtill mycket vatten, som lagras i kroppen. Det är alltså inte fett utan mer muskelmassa och således större muskler man får. Eftersom kreatin binder vätska ska det inte användas av personer som har, eller löper risk att utveckla, njurproblem. Det kan innebära en ökad belastning på njurarna.

 

Kreatinet medför vissa bieffekter

Förutom tidigare nämnd effekt på njurarna rapporterar somliga att de fått magbesvär vid användning av kreatinpulver, vanligtvis lös mage eller smärtor. Ofta är detta i samband med ett allt för stort intag av kosttillskottet. För att minska risken för magproblem kan man inta pulvret tillsammans med någon form av föda, och vara noggrann med att blanda ut pulvret ordentligt i vätskan.

 

Viktigt att kontrollera och balansera intaget

I övrigt har man inte sett några biverkningar med kreatin, så länge man håller sig inom de rekommenderade doserna och också ser till att köpa det från testade och välrenommerade tillverkare. Man fortsätter med långtidsforskning, för att se hur kroppen reagerar på en längre tids förbrukning. Som med allt annat ska man se till att vara balanserad och inte överdriva. Kosttillskott är en hjälp på vägen, men det som är viktigast är ens kostintag och träningsupplägg.

Det rekommenderas att man intar kreatinpulver varje dag, även de dagar man inte tränar. Detta gör att musklerna håller en konstant kreatinnivå. Däremot så spelar det mindre roll vilket tid på dygnet som förtäringen sker. Om man väger mycket, och har stor muskelmassa, kan man behöva öka dosen något. Eftersom kreatin är ett prestationshöjande medel ska man sedan backa upp det genom träning och aktivitet.

 

Taggar:

Kommentera