Acaibär och dess hälsofördelar

tisdag 10 juli   

Acaibär är ett bär som har sitt ursprung i Sydamerika. Bären växer på acaipalmer som huvudsakligen finns i Brasilien och Trinidad, men de förekommer även andra sydamerikanska länder. Palmerna odlas och kultiveras för sina bär, stammarnas ätbara innanmäte, bladen samt för att användas som ved. Efter att acaibären blev trendiga i USA och Europa under början av 2000-talet odlas palmerna primärt för bären, och för att exportera dessa

 


Acaipalmens goda bär

Acaipalmer blir ofta över 25 meter långa och är smala till sin utformning. Dess grenar och blad kan bli flera meter långa. Acaibären växer på klasar med mellan 500 och 900 bär i varje. När bäret är omoget är det grönt och när det har mognat får det en lilasvart färg. Bären har en omkrets på cirka 2,5 cm och inuti varje bär finns det ett frö som utgör mellan 60 och 80 procent av dess totala storlek. Acaipalmerna har frukt hela året, men kan inte skördas när det är regnperiod.

 

Acaibärets användningsområden

Bäret köps oftast i pulverform i Sverige och används som ett kosttillskott. Det går att ha det som ingrediens i bland annat smoothies eller proteinshakes eller blanda det i proteinbarer, juice eller yoghurt. Anledningen till att pulverformen är vanligast i Sverige beror bland annat på att bären odlas långt från landet och kan därför vara svåra att få tag i som färska eller frysta. Det som brukar uppskattas med acaipulver är att det bara innehåller ren acai, och inga tillsatser eller sötningsmedel.

 

Acai finns även i vissa juicer och proteinbarer som går att köpa. Det brukar bara vara någon enstaka procent av det totala innehållet som består av acai. Det går också att köpa acai i kapselform. Fördelen som finns med det kan vara att man inte behöver dosera själv.

 

På senare tid har det blivit populärt med så kallade ”smoothie bowls”, vilket även går att göra med acai i. Det är enkelt att göra det själv genom att mixa en banan, en halv deciliter bär, en matsked acaipulver, 2 dl havremjölk samt lite kokosolja. Den går sedan att äta som den är, eller med tillbehör såsom müsli, bär, flingor, jordnötssmör eller skivad frukt. I vissa fall går det även att köpa färdiga smoothiebowls på till exempel caféer och restauranger som serverar rawfood.

 

Var köper man Acai?

Acaiprodukter går att köpa på flera olika slags affärer, såsom hälsokostaffärer, träningsbutiker, mataffärer, butiker som säljer kosttillskott och i vissa fall finns det även på apotek. Kostnaden ligger ofta runt 150:- och 200:- per 100 gram. Kapslar är vanligtvis ännu dyrare och kan kosta flera hundra kronor för en burk. Om du vill beställa online finns det bland annat att få tag i via Kosttillskottsguiden.nu.

 

Näringsinnehåll

Näringsinnehållet kan skilja sig lite åt beroende på om bäret är färsk, fryst eller torkat. När det är frystorkat gäller följande näringsinnehåll per 100 gram:

 

Kcal: 588
Kolhydrater: 52 g
– varav dietfiber: 44 g
Protein: 8 g
Fett: 32 g

Kalcium: 260 mg
Järn: 4,4 mg
Vitamin A: 374 µg
Kalium: 860 mg

 

Acaibär, hälsa och träning

Acaibäret ses ofta som ett väldigt nyttigt bär och har på senaste år blivit väldigt uppskattat i västvärlden. Detta beror på att det innehåller både fett, protein och kolhydrater. Det innehåller också mineraler som kalium, kalcium och järn, vitaminer som A- och C-vitamin samt antioxidanter. Det höga fiberinnehållet i bäret anses ofta vara bra för matsmältningssystemet, och bidrar till en ökad mättnadskänsla. Även det höga kaloriinnehållet är uppskattat hos personer som vill få i sig extra energi, till exempel som personer som tränar eller folk som vill ha ett extra kaloririkt mellanmål.

 

När det kommer till träning är det förekommande att folk som tränar blandar i acaipulver i till exempel proteinshaker, proteinbarer, proteinsmoothies, proteinpannkakor och liknande. Detta kan göras både för att öka proteininnehållet, optimera energimängden och fungera som en smaksättare. Bäret har en lite nötig smak och är inte så söt, vilket gör att den ofta passar bra i proteintillskott tillsammans med andra ingredienser som proteinpulver, nötmjölk, jordnötssmör och dylikt. I och med att det ofta är acaipulver som används som ingrediens går det snabbt och enkelt att blanda ihop det med resterande ingredienser, och går dessutom att blanda i flera olika former av mat: allt från drycker till gröt och yoghurt och hembakat bröd eller müsli!

 

När man använder acaipulver som ingrediens är det vanligt att man använder cirka en matsked per portion. På så sätt blir energimängden och proteinmängden högre, samtidigt som man får i sig andra nyttiga ämnen, vitaminer och mineraler!

 

Med andra ord finns det flera olika anledningar till att äta Acaibär!

 

Kommentera