Även en soffpotatis kan komma igång – 10 tips för träning som håller

torsdag 21 maj    Inga kommentarer

Det har gått ett halvår sedan du firade nyår. Den glöd som du kände då du lovade ett hälsosamt år har sedan länge slocknat. Kanske gick du ut alltför starkt med gymkort, ny diet och personlig tränare. Om du just nu suckar och tänker att det är kört för en soffpotatis som du ska du veta att det inte är sant.

Du kan komma igen och faktiskt lyckas mycket bättre än vad du tänkte dig då du stod och skålade med bubbel vid tolvslaget. Här är 10 tips till dig som ramlat av Bronco hästen och undrar hur du någonsin ska komma upp igen.

1. Fatta rätt beslut

Forskning visar att det inte alls är motivationen som styr hur du kommer att lyckas genomföra ditt beslut. Det är snarare hur enkelt det är att genomföra. Slopa beslutet om gym, personlig tränare och strikt diet på en gång. Börja med ett enda moment som till exempel promenad på löpband hemma varannan dag. Du skulle kunna springa men börja ändå enkelt för att ta dig över det första hindret.

2. Börja nu!

Du behöver inte boka in en tid för promenad med kompis, vänta på nästa spinning pass på gymmet eller på att det ska sluta regna. Just nu kan du ställa dig upp och köra fem minuters träning. Lova inte mer än så varje dag. Det blir antagligen mer men när du inte känner pressen av att det måste vara minst en timme och på en viss plats ökar chansen för att du kommer igång.

Med träning är det viktigaste att komma igång inte att göra saker perfekt. Gå uppför trapporna idag istället för att ta hissen och du har faktiskt börjat träna!

3. Schemalägg din träning

Om du använder dig av en kalender bör du skriva in tid för träning i den. Tänk flexibelt. Det kan vara så enkelt att du planerar att gå hem från jobbet en dag, promenera på ditt löpband 30 minuter nästa dag, köra viktträning på gymmet dagen efter, och så vidare. Schema är viktigt på så vis att du börjar se träningen som lika självklart som annat som du planerar.

Men var inte för hård mot dig själv. Om du missar en dags planerad träning bör du inte bli mer upprörd än vad du blir om du missade ett möte eller något annat som du skrivit in i schemat. Du är bara människa och det är rent slöseri att spilla tid och energi på ågren över sådant du inte gjorde idag. Imorgon kommer ju snart…

4. Gör något som du tycker är kul

Löpning och spinning bränner en massa fett men du hatar dessa sporter. Varför har du valt att springa istället för att göra något som du faktiskt tycker är kul? Att dansa och simma är också sport. Kanske har du alltid drömt om att lära dig karate. Fundera lite på vad du tycker är kul och välj sedan hur du ska träna utefter detta.

5. Kompisar är bra

Det sägs ju att vi blir gladare ju mer vi är tillsammans. Det är ett koncept som är så väl inarbetat att du antagligen kan börja nynna melodin som blev så populär med Ernst Rolf på 1920-talet. I en tid då vi umgås virtuellt var och en på sin plats kan det vara riktigt uppfriskande att träffas och röra på sig. Glädjen som uppstår av umgänget bidrar också till din hälsa.

Det är dessutom lättare att hålla sig till en träningsplan när du vet att du och din kompis ska ses en gång per vecka under en halvtimmes tid. Det blir en aktivitet som du inte så lätt glömmer bort eller hoppar över för din kompis väntar ju på dig.

Vänd dig nu på soffan och ta tag i telefonen för att boka första promenaden med den som är högst upp i din Whatsapp-lista!

6. Håll lite koll på din utveckling

Vi kan ha olika mål med vår träning. Kanske vill du gå ner i vikt, kanske vill du öka din uthållighet, kanske vill du se ett mönster på magen. Tänk igenom vad målet är och ta pulsen på din träning med jämna mellanrum. Före och efter bilder, tidtagning och andra metoder hjälper dig att hålla koll på hur det går.

För många är det en sporre att se utvecklingen svart på vitt i en tabell. Det här kan leda till att din träning håller och att du inte lägger av bara för att du behövde vila hemma med förkylning några dagar. Du kan också kolla upp sajter som fungerar som dagbok för den som tränar där du enkelt kan fylla i vad du pysslar med för att få en bättre överblick.

7. Se din träning som en investering

Du sparar pengar för framtiden och på samma sätt kan du se din träning som en investering i din framtida hälsa. Det är inte bara äldre som behöver träna för att må bra. Om du redan nu lägger grunden för regelbunden träning och ett aktivt liv kan du få en friskare ålderdom då du kan göra mycket mer än att sitta på bänken i parken och mata ankorna.

8. Variera din träning

Det är med träning som med allt annat här i livet. Det blir trist att göra samma sak om och om igen. Variera dina träningsmoment så att du inte tröttnar. Här är det smart att jobba med schema så att du inte behöver uppleva idétorka och hoppar över träningen för att du inte alls vet vad du borde syssla med denna vecka.

9. Personlig tränare

Om du har råd med en personlig tränare är det här ett bra sätt att få ordning på träning som håller. En duktig personlig tränare kan skräddarsy en plan för dig. Den kommer att utformas både med tanke på vad du behöver just nu och på hur du ska fortsätta hålla igång med eller utan coachen.

10. Var med i träningsevent och tävlingar

Du måste inte springa ett maraton, du kan gå det! Det finns gott om träningsevent som är till för välgörenhet såväl som för att öka vår kunskap om träning och hälsa. När du vet att du ska vara med och tävla eller bara delta om några veckor ökar lusten till förberedelse. Det här kan också vara något som leder till att du börjar träna med andra som ska vara med i samma hälsoevent.

Kommentera